Social Day: Gymnasium

Datum:
On Monday the 30th of November, our gymnasium students were involved in many different projects organised by their class teachers. Below is a brief report about each of the different expereinces. 

Year 7
Mittlerweile ist es schon zur Tradition geworden, dass unsere Siebtklässler zu dem alljährigem „Social Day“ Stolpersteine putzen gehen. Die Stolpersteine dienen dazu, eine Erinnerungskultur am Leben zu halten.  
Unsere Tour startete am ehemaligen Postfuhramt an der Oranienburger Straße. Unsere Kunstlehrerin Frau Schwartzkopff-Lorenz führte uns vorbei an der jüdischen Mädchenschule, der Synagoge hin zum jüdischen Gymnasium mit dem benachbarten jüdischen Friedhof.  
Nach dieser Tour teilten wir uns in kleine Gruppen, die losgezogen sind, um Stolpersteine zu putzen. Die SchülerInnen reinigten sehr viele Stolpersteine, sodass auf dem Rückweg, der messingsfarbene Glanz der Steine ins Auge stach. Aufgrund der Kälte traten wir nach etwas mehr als zweieinhalb Stunden unsere Heimreise an. Die SchülerInnen lernten etwas über das jüdische Leben und deren Schicksal während des dritten Reiches und halfen dabei die Erinnerungskultur am Leben zu halten.  (Text by RS)
 
Year 8: 
Unfairtobacco
Dieses Jahr lernte die achte Klasse über die Probleme und Alternativen des Tabakanbaus am Social day. Der Social day fing mit einer Begrüßung und Vorstellung der Dozentin an. Danach bereitete die Dozentin für die Klasse ein Aufstellungsspiel mit mehreren Fragen, in denen sich die ganze Klasse beteiligte. Als die Fragen zum Aufwärmen zu Ende waren, schaute sich die Klasse einen Kurz-Film über allgemeine Probleme des Tabakanbaus. Zum Schluss des Filmes durften die Schüler/*innen Fragen dazu stellen, die auch beantwortet wurden. Probleme, die im Film zusehen waren, sollten die Schüler/*innen auf Moderationskarten aufschreiben. Nachdem das geklärt war, ging es weiter mit einem Memoryspiel in zweien Teams, bei dem man den Weg des Tabaks vom Feld bis zur Schachtel herausfinden musste. Der Social day endete mit einer Talkshow, die mehrere Gruppen kreativ mit Hilfe von Informationsblätter, die wir von der Dozentin bekommen haben, kreiert haben. (Text by SM)
 
 
Year 9
This year another successful Social Day was completed by the Grade 9a students. Accompanied by class teacher, Señora Delgado, students wrote letters to people who were imprisoned for standing up for human rights and their government. Due to COVID-19 students were not able to visit organizations outside of school facilities and workshops couldn’t take place, therefore, students met up with their class teacher, who gave them an introduction to human rights and the organization Amnesty International, this NGO helps fighting abuses of human rights worldwide.
Amnesty International partnered with Phorms Süd to provide materials for the school social day, in order to make it possible for students to participate in their “Briefmarathon” and to write the letters to assigned people and governments.  Students signed petitions for 10 given people selected by Amnesty International. Furthermore, there was an option to write 2-3 letters either to them, to give them hope, or the government, in order to convince them to release the people, whom were imprisoned for standing up for their human rights. The most noteworthy fact was, that students were able to get an insight into the history of different human rights activists, to learn about human rights and their violation and to reach the goal of helping people through kindness and consideration. (Text by CB & OK)
 
Year 10
Das Smartphone bestimmt wie kein anderes Gerät unser alltägliches Leben und steht im Mittelpunkt bei vielen Gelegenheiten. Unverzichtbar ist es heutzutage sicherlich nicht zuletzt aufgrund der Kamera, des GPS oder des Zugriffs auf Social Media und auf Medien im Allgemeinen. Aber wo kommt es eigentlich genau her? Was heißt es denn für den Weg des Smartphones, dass es von Apple, Samsung und Co kommt? Eine viel wichtigere Frage spielt dann aber die entscheidende Rolle für den Sozialtag der zehnten Klassen: unter welchen Bedingungen wird es eigentlich produziert? Ausgehend von einer fiktiven Situation, die an reale Begebenheiten angelehnt ist - dem wiederholten Selbstmord von Mitarbeitern in einer Handyfabrik aufgrund der Arbeitsbedingungen - wurde ein Planspiel auf Grundlage des EPIZ (Globales Lernen in Berlin) veranstaltet, das die verschiedenen Akteure und Perspektiven in dem Konflikt darstellt, durchgeführt. Neben Eletronikunternehmen, Zulieferern und den Arbeitern spielte auch die Regierung der Staaten eine Rolle, die solche Arbeitsbedingungen dulden, ebenso NGOs, die sich für eine Verbesserung der Bedingungen einsetzen sowie die Presse, deren wichtige Rolle in der Aufklärung liegt.
Am Ende wusste man also nicht nur um die komplexe Situation und deren Handlungsrahmen Bescheid, sondern diskutierte auch die wichtige Frage, was man da nun tun könne. In der Hoffnung nun 14 Schülerinnen und Schüler Handlungsoptionen an die Hand gegeben zu haben, endete der Projekttag mit einem verbesserten Bewusstsein für die Schülerinnen und Schüler, wenn es um den Umgang mit Alltäglichem geht – ob Smartphone oder Kleidung. (Text by SD)
 
 
 
Year 11
During this year’s social day, a group of year 11 students partook in the workshop of “A Study of Classicism”, conducted by Rico Grimm. Rico Grimm is a journalist and a reporter on political,
environmental, and societal topics in the “KrautReporter” agency that has chosen to provide us an insight into his work on classicism. The workshop was conducted via Zoom for its 3-hour
length. At the beginning of the lecture, Grimm explained to the student’s what classicism is defined as after finding that nearly none of them knew its true meaning. He then went on to
elaborate on how the discrimination of people based on their social and financial status is present in our daily lives, touching on the topics of homelessness, defence architecture, and
their lack of representation. He elaborated on the cycle of lack of education which leads to a lack of work and can make one lose its home when this, in turn, could lead to the person not
being able to get a new job without an address. Furthermore, he allowed us to ask anonymous questions regarding the topics and answered them to his best extend, after which he talked
about politics and how normalized the repression or discrimination of people based on their class is using quotes of German politicians. Lastly, he conveyed to us the idea of poverty being
expensive and could prove that our market and society is not able to provide an opportunity for people to sustain living without their exclusion nor support them. After the lecture was
over the group collectively created 5 posters illustrating the key aspects of the workshop. (Text by MU)

On Monday the 30th of November class 11 had the opportunity to participate in workshops as part of our social day. We could choose one of two workshops, which Ms. Ratko and Mr. Lipton organized in association with Schule ohne Rassismus - Schule mit Courage. I choose to participate in a workshop about flight and asylum and boy was it a good decision. Due to the ongoing pandemic, the whole workshop was conducted via zoom, which did not pose any problems. The Workshop started off with a woman from welcome united introducing us to the topic of flight and Asylum. Then she went on to talk about the major problem’s refugees are facing in this day and age. For example, refugees can’t legally flee to Germany because they have to ask for asylum in the first safe place they travel to, which in most cases is Greek and Italy. Moreover, she explained the process of requesting asylum and the lack of legal support for the refugees. The most interesting part of the workshop was when Bijan joined the zoom call. Bijan himself fled his country and immigrated to Germany. Hence, he could best describe his journey and all the problems he encountered on it. Amongst other things, we talked about different escape roots and methods of how people flee to Europe with him. One fact that really astonished me is that on average, refugees are 6month to five years on their journeys. Lastly, we discussed the horrendous ways refugees are treated, even after arriving in a safe country and the things we can do to help solve these issues. In conclusion, the workshop did not just give first-hand knowledge on flight and asylum, but it also led to us showing more gratitude towards our standard of living. (Text by PE)
 
Year 12
 Klasse 12 setzte sich im Zuge des diesjährigen Social Day mit dem Thema „Rassismus und Antisemitismus“ auseinander. Dazu luden wir zwei Vertreter*innen vom Verein BildungsBausteine ein, die interessante Workshops mit den Schüler*innen machten. Durch verschiedene Methoden und Übungen kamen wir miteinander ins Gespräch und tauschten Meinungen und Ansichten aus. Teilweise gab es überraschende Momente, teilweise auch sehr wichtige Botschaften und Diskussionen. Als Lehrkraft sehe ich, dass dieses Thema leider nur sehr wenig Platz im Schulalltag findet und finde es deswegen umso wichtiger, sich damit auseinanderzusetzen. (Text by VW)